Kiruna Wagon: ”Gå med du också”

Kiruna Wagon märker av bostadsbristen och arbetskraftsbristen varje dag och upplever också att pusslet blir svårare att lägga för varje år som går. Därför tyckte företaget att det var en självklarhet att bli medlemmar i Kiruna växer.
Kiruna Wagon har funnits sedan 2004. Företaget är specialiserade på att designa och konstruera godsvagnar och deras kanske mest kända produkt, Bottom Dumper, är den vagn många av oss ser efter Malmbanan varje dag. Men företaget breddar sig och växer både i Sverige och utomlands. Fredrik Kangas, vd, har varit med sedan start, och när han inte arbetar med godsvagnar driver han tillsammans med vänner Kirunas enda ölbryggeri.
Vad kännetecknar egentligen Kiruna för dig?
– Det är Sveriges gruvhuvudstad och tillsammans med Gällivare enda anledningen till att Norrbotten inte avfolkas snabbare. Härifrån dras åtskilliga miljarder in i stadskassan varje år och ringarna på vattnet märks av. Kiruna och Malmfälten har ekonomiskt välmående invånare och detta är verkligen en ”femminutersstad”, det vill säga allt ligger så nära. Naturen som lockar turister från världens alla hörn är en annan häftig komponent. Men den kännetecknas nu också av rejäl bostadsbrist som gör att det är så svårt att rekrytera människor från annan ort, det är trist att det ska behöva vara så och det medför kompetensbrist, stramt utbud, och sämre kommunikation till och från Kiruna. Allt hänger ihop.
Är inte just bostadsbristen ett problem över hela Sverige?
– Det är den absolut men Malmfälten är en av de värst drabbade platserna i Sverige. Bostadsköerna till hyresrätter här är nu lika långa, eller till och med längre, än i många av Stockholms förorter. Vem hade kunnat tro att det skulle bli så? Vi ser att många människor som vill testa på att bo här i första hand söker efter en hyresrätt. Jag tror inte att någon sitter på ett snabbverkande botemedel som löser problemet över en natt men om initiativ som Kiruna växer finns så är vi beredda att stödja och bidra med vårt engagemang. Gå med du också.
Finns det andra frågor Kiruna växer bör arbeta med?
– Ja, utan tvekan finns det många. Kiruna är en fantastisk stad att bo i och marknadsföring nationellt tror vi är ett viktigt verktyg; att nå så många som möjligt via olika kanaler för att få människor i övriga Sverige att bli nyfikna. Idag är Västerbotten mycket i fokus men Malmfälten måste fånga lika stort intresse och vi måste jobba med vår egen självkänsla. Det är alltid en acceptabel ursäkt för chefer att klaga på att det inte går att hitta rätt kompetens i Kiruna utan att vi måste leta på andra håll. På Kiruna Wagon har vi aldrig haft problem att rekrytera innan boendefrågan satte tvärstopp. Under nästan hela vår nästan 20-åriga historia har alla tjänstemän varit civilingenjörer med några undantag.
Hur lockar ni till er nya medarbetare?
– Vi satsar en del på marknadsföring och kommunikation men själva fundamentet måste också finnas där – spännande och utvecklande arbetsuppgifter, bra förmåner och löneläge, fin gemenskap, och en arbetsplats där man som medarbetare får vara med från ax till limpa. Hos oss är man med från idéskiss till färdig produkt som levereras ut från verkstaden till kund. Det är något av vårt signum. Denna kultur i kombination med utbildningsmöjligheter har format många människor som tagit sig vidare från oss till bra positioner på andra företag i Kiruna vilket på sikt utvecklar företagen och underlättar rekrytering. Detta är vi stolta över.
Vad tror ni är andra viktiga komponenter för en attraktiv stad?
– Bostadsbristen är det stora problemet i rekryteringen men vi är optimister och vår förhoppning är att Kiruna växer kan påverka staten och regionen att även se åt detta håll. Hur kan man egentligen ens sälja idén om en grön omställning utan att satsa på BB, akutkirurgi och kvalitativ sjukvård i Kiruna? Men jag är optimist och realist. Se hur utvecklingen ser ut med ökat antal haverier, urspårningar, skenande kostnader med mera. Nu finns det miljardtals skäl för staten att tänka på varför det inte såg ut så för 20 år sedan då Malmfälten var världsledande inom automation, gruvteknik, elektrifiering och energibesparingsfrågor.